شارژ ایرانسل

فال حافظ


جمعه ٩ اسفند ۱۳٩٢
ن : م.رجبی

ماجرای ساده‌ی جالب ارنست و سلستین

کلمات کلیدی :انیمیشن، اسکار، سینمای فرانسه، ارنست و سلستین

به نظرم کارتون های فرانسوی خیلی خیلی بهتر از مشابهین هالیوودیشان اند و به نظرم تنها رقبایشان هنرمندان ژاپنی همچون هایائو میازاکی هستند. در میان نامزدهای اسکار امسال هم به نظرم همین طور است. Despicble Me 2 که اصلا خوب نبود. Frozen به نظر من به خاطر بعضی از دیالوگ ها و صحنه هایش خوب بود، (هرچند به قول Mehrdad خیلی خیلی کلیشه ای بود) و شاید همه بر سر Croods به توافق برسیم که خوب بود.
اما ارنست و سلستین کمی فرق می کند. انیمیشنی ساده (حتی ساده تر از سایر انیمشین های فرانسوی مثل «گربه ای در پاریس» یا Les Triplettes de Belleville)، که تکیه اش را بر روایت داستان گذاشته و سادگی (هم در کارتون ها و هم در داستانش) اهمیت فراوانی دارد، و در عین حال، می بینیم که خیلی جاها از جزئیات چشم پوشی نکرده و خیلی ساده و بدون بزرگ‌نمایی نمادها را هم به کار گرفته.
در کل، به نظرم تا اینجا این انیمیشن فرانسوی است که مستحق دریافت اسکار است، هرچند که فکر می کنم The Wind Rises آخرین کار میازاکی هم رقیبی جدی برای این موش و خرس دوست داشتنی باشد. (و ظاهرا هنوز برای دیدنش باید یک ماهی صبر کرد.)

+ ارنست و سلستین چند دیالوگ خوب داشت، از جمله این دیالوگ:
ارنست (بعد از دیدن نقاشی های سلستین): اما سلستین، تو یه هنرمند بزرگ هستی.
سلستین: خب، برای همینه که تنهام.




 

مجله