شارژ ایرانسل

فال حافظ


سه‌شنبه ۱٦ خرداد ۱۳٩۱
ن : م.رجبی

آنچنانکه باید...

کلمات کلیدی :نهج البلاغه

امروز،‌ در یکی از مساجد، یک جلسه ای بود، که بسیار بهره مند شدیم، و پس از گذراندن یک عمر بیست و چهارساله، دیدیم که در یک مسجد، یک حرف کاملا درست و منطقی، اسلامی، بدون تحریک احساسات و اینها، زده شد، و هرچند خیلی تاسف می خورم از اینکه در مساجد ما، به جای آشنا کردن مردم با دستورات واقعی قرآن و متون دینی اصیل مان، مردم را با ترساندن از جهنم و وعده بهشت قیامت را دادن، بدون آنکه در زندگی این دنیایشان تغییری حاصل شود، مسلمان اسمی نگه می دارند و اکثرا سخنرانی ها، شده است بازی و شلوغ کاری و در آخر هم ذکر مصیبتی، که سخنرانی که گاه خود هیچ دلبستگی به جز به خاطر پول، نسبت به ائمه اطهار(علیهم السلام) ندارد و آن وجودهای مقدس که هرکدام برای هدایت یک نسل کافی هستند شده اند وسیله کاسبی او، از احساسات پاک مردم سواستفاده میکند و برای خودش مجلس گرمی.

بگذریم، که اگر قرار بر گفتن از این مسائل بود، هرگز سخنی نمی گفتم، که خشمی که از دیدن این جماعت به اصطلاح روحانی به وجود می آید، بغضی می شود که گلوگیر است.

غرض، اینکه بعد از عمری، در یک جلسه تفسیر موضوعی نهج البلاغه، به یاری حضرت حق، رفتیم و چه سعادتمند شدم از وجود یک چنین مجلسی.

فایل صوتی اکثر سخنرانی را دارم، که اگر کیفیتش خوب بود، حتما میگذارم. ولی عجالتا، سرفصل های این جلسه را داشته باشید، و خود مقایسه کنید با حرف هایی که این روزها بر زبان شبه روحانیون جاری است:

موضوع این جلسه، در ادامه جلسه قبل، حق مخالفین حکومت، نسبت به حکومت بود، و الگوی حکومت هم، شیوه حکومت حضرت علی (علیه السلام). مطالب ارائه شده، همه با سند و مدرک های تاریخی بود خوشبختانه، و متاسفانه ظاهرا مطالب به علت کمی وقت، خلاصه شده بود.

بیان یک مساله هم ضروری است، آن هم اینکه مخالفین حکومت که در اینجا یک سری حقوق را به استناد شیوه حضرت علی (علیه السلام) برایشان قائل می شویم، همه مخالفین حکومتند، به جز کسانی که اقدامات مسلحانه انجام می دهند و زندگی مردم جامعه را با خطر روبه رو می کنند که حسابشان با بقیه جداست.

اما سایر مخالفین، با هرگونه طرز فکر و عقایدی، دارای این حقوق هستند:

1- حق ابراز مخالفت و انتقاد

2-حق داشتن حذب و تشکل: به این معنی که یک مخالف سیاسی، باید توانایی تشکیل حزب و گروه خودش را، حتی اگر عقاید آن حزب کاملا با عقاید حکومت وقت در تضاد بود، داشته باشد.

3- حق منع تعقیب: یه این معنی که یک مخالف سیاسی، به علت ابراز نظر و مخالفت خود با حکومت، به هیچ وجه نباید تحت تعقیب و پیگیرد عمال حکومت قرار بگیرد.

4- حق گفتگو و مناظره: نه تنها مخالفان باید فضای لازم برای گفتگو را در اختیار داشته باشند، پسندیده تر است که رهبر وقت حکومت، خود از در گفتگو وارد شود.

5- حق درخواست پاسخگویی: نظرات و ابراز مخالفت های مخالفین، باید با منطقی ترین شکل ممکن، جواب داده شود.

6- حفظ شخصیت و حیثیت افراد: افراد نباید به سبب مخالفت های خود، دچار مشکلاتی از قبیل ترور شخصیتی شوند، و آبروی افراد در هر حال باید حفظ شود.

 

پ.ن: چه قدر دوریم از شیوه حکومتی مولایمان علی (علیه السلام)- در همین بخش ساده و کوچک برخورد با مخالفین.



 

مجله